کد خبر: ۳۴۱۹
۱۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

میان‌بری از کوچه حسنقلی به عصر صفوی

گذر زمان سر و شکل کوچه را تغییر داده، اما هنوز هم قصه نشستن نام حسنقلی‌خان روی این معبر در خاطر چند خانواده قدیمی مانده است. طبق گفته‌های جعفرنیا که خانه پدری‌اش در این کوچه وقف‌نامه 150ساله دارد، این محدوده زمین و باغ‌های این مرد ثروتمند مشهدی بوده که در دوره صفوی می‌زیسته است.

گذر زمان سر و شکل کوچه را تغییر داده، اما هنوز هم قصه نشستن نام حسنقلی‌خان روی این معبر در خاطر چند خانواده قدیمی مانده است. طبق گفته‌های جعفرنیا که خانه پدری‌اش در این کوچه وقف‌نامه 150ساله دارد، این محدوده زمین و باغ‌های این مرد ثروتمند مشهدی بوده که در دوره صفوی می‌زیسته است. زینبی هم از زبان قدیمی‌ها، از تعلق حسنقلی‌خان به عصر صفوی یادمی‌کند و می‌گوید: حسنقلی‌خان و عباسقلی‌خان برادر بودند و بعد از آمدن به مشهد، زمین‌های زیادی در پایین‌خیابان خریدند که با خیابان‌کشی زمان شاه‌عباس، نام یکی آن‌طرف و دیگری این طرف خیابان ماند.

شهید نواب‌صفوی8 که نام حسنقلی‌ پای تابلو آن حک شده، معبر باریکی است که برای مردم بیشتر حکم راه میان‌بر در زمان بسته‌شدن چهارراه پایین‌خیابان و گریز از ترافیک را دارد.
این کوچه که نامش در کتاب خاطرات مرحوم رحیم‌پورازغدی هم آمده‌است، تا 15سال پیش درمانگاه مهمی داشت با نام آیت‌الله بروجردی؛ درمانگاه رایگانی که بنای قدیمی آن تخریب شده‌است و بعد از ساخت هتل ساخته می‌شود.

 

ابتدای این کوچه کاروان‌سرای پوست‌فروش‌ها بود. هر روز صبح همه پوست‌های کشتارگاه مشهد اینجابعد از پشم‌گیری برای صادرات آماده می‌شد. از این محل امروز جز یک سردر و حسینیه‌ای که جمعه‌ها روضه‌خوانی دارد، چیزی نمانده‌است.

 

 

 

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44